המדריך להורה המבולבל: כל מה שצריך לדעת על ביטוח נהג צעיר
מזל טוב. 17 שנה, פחות או יותר, חיכיתם לרגע הזה והנה זה קורה: יורש העצר הפרטי שלכם סוף סוף עבר טסט. אבל עכשיו, כשלג'וניור יש רישיון נהיגה, הוא מן הסתם גם מתכוון להשתמש בו – וזה אומר להפקיר את הרכב המשפחתי בידיים הבלתי מנוסות שלו. אז כדאי שתיפרדו לשלום מהפגוש המושלם של האוטו שמעולם לא פגש פחח ותתכוננו למציאות מלאה בשריטות, מכות ומעיכות (לא עלינו).
אין מה לעשות, נהג צעיר ולא מנוסה נוטה לעשות יותר תאונות. למעשה, מספר איש הביטוח אודי דגן, שצבר מומחיות בנושא לאחר כשלושה עשורים של פעילות בתחום, המעורבות של נהגים צעירים באירועים המצריכים הפעלת ביטוח רכב גדולה בכ-45% מזו של נהגים בוגרים.
וכשזה המצב, לא פלא שגם הביטוח לנהגים הצעירים עולה יותר. הרבה יותר. לעתים, הרחבה של הפליסה הקיימת לנהג צעיר עלולה להכפיל ואפילו לשלש את עלויות הביטוח שלכם – והשוק מלא באפשרויות, הצעות ודילים שלא פעם ישאירו אתכם מבולבלים.
אז רגע לפני שאתם מעניקים לו שלט "נהג חדש" עטוף בנייר צלופן ועל הדרך שולפים כרטיס אשראי ומתחייבים על עוד הוצאה גרנדיוזית – יש כמה דברים שכדאי לתת עליהם את הדעת: על מה להקפיד, ממה להימנע, איפה אפשר וכדאי לחסוך ומתי צריך לשים לב לאותיות הקטנות.
אודי דגן עם חמישה טיפים בסיסיים שיסייעו לכם לשרוד את הוצאות הרכב שלכם גם אחרי שהכנסתם למשוואה נהג חדש צעיר (ויקר). ורק שלא נזדקק, כמובן.
1. נהג משני משלם פחות
הרחבת פוליסת הביטוח והוספת נהג בקטגוריית "נהג חדש צעיר" עשויה לגרום למחיר לצמוח במאות אחוזים – אבל זה לא חייב להיות כך. "אפשר לחלק את הנהגים החדשים הצעירים לשתי קבוצות מרכזיות", אומר דגן, " יש את אלה שיום אחרי הוצאת הרישיון קונים לעצמם אוטו ספורט ויוצאים להשתולל, ואלה באמת נהגים שהסיכוי שיפעילו את הביטוח מאוד גדול. מאידך, יש נהגים שבסך הכל מעוניינים לקחת את האוטו של ההורים מדי פעם ובמקרה שלהם הסיכון נמוך בצורה ניכרת".
האותיות הקטנות: אם הילד שלכם התחדש ב-GTI עם ספוילרים ממגנזיום, הביטוח הולך לעלות לכם לא מעט, אבל אם אתם בסך הכל מרחיבים את פוליסת הביטוח הקיימת שלכם, אל תסכימו לשלם תוספת של מאות אחוזים. "במקרה של נהג צעיר שמצטרף לרכב המשפחתי", מבהיר דגן, "אין סיבה לשלם תוספת של יותר מ-50% לעלויות – בין אם מדובר בביטוח חובה, בין אם במקיף ובין אם בצד ג'".
2. משלמים רק כשנוסעים? כדאי שתהיו בטוחים
ישנם סוכנים רבים שמציעים פוליסות מוזלות יחסית, המבוססות על שורה של הגבלות שהנהג הצעיר מחויב עליהן. שתי הפופולאריות ביותר בהקשר זה הן הגבלת קילומטראז' והגבלת הביטוח לימים ספציפיים (כך שחייל שחוזר הביתה רק בסופ"שים, למשל, לא ישלם על שבוע מלא). מאידך, בלא מעט מקרים ההגבלות הללו מתגלות כגזירה שלא ניתן לעמוד בה (כי קורה שהחייל יוצא לשבוע רגילה ורוצה לנהוג באמצע השבוע).
האותיות הקטנות: גם אם אתם בטוחים שלא תזדקקו לביטוח מעבר לימים הנקובים שמופיעים בפוליסה, כדאי לשים לב לאופי ההגבלות. למשל, כשרוצים לשלם רק לפי סופ"שים, קיימת במקרים רבים הגבלה על 20 מקרים כאלה בשנה – ויש כמובן עוד לא מעט מוקשים שעלולים להסתתר עמוק בתוך הפוליסה.
"צריך להיות מאוד ערניים כדי לא לחרוג מההגבלות", מזהיר דגן, "יצא לי להיתקל בלא מעט מקרים של נהגים צעירים שביקשו להפעיל ביטוח ואז גילו שהם לא מכוסים בגלל שהפוליסה לא התאימה לאופן שבו הם השתמשו ברכב. לכן אני ממליץ מראש לא להתפשר כאן וללכת על פוליסה מלאה".
3. עלויות לא נגמרות בפוליסה
כשהכל בסדר, רבים מאיתנו נוטים לשכוח שהסיבה לקיומו של הביטוח היא הרגע שבו דברים מפסיקים להיות בסדר. "אנשים מסתכלים על עלות הפוליסה ונוטים להקל ראש בנושא של עלויות השתתפות עצמית", אומר דגן, "ואז אם חלילה צריכים להפעיל ביטוח הם חוטפים שוק. אני מקפיד לעבוד עם כל חברות הביטוח המרכזיות בישראל, וגם כמה חברות גדולות מחו"ל, וזה מאפשר לי לתמרן כדי להשיג את המחיר הטוב ביותר לכל מבוטח בהתאם לפוליסה הספציפית שאני בונה עבורו".
האותיות הקטנות: לפני שאתם סוגרים עסקה – הקפידו להשוות מחירים, גם בכל מה שקשור לעלות ההשתתפות העצמית. בעיקר כשמדובר בנהגים צעירים, הפער בעלות עלול להיות עצום.
4. מישהו מטפל בך – 24/7
לצעירים, באופן מתבקש, יש שעון ביולוגי קצת שונה. הם מבלים בשעות אחרות, מסתובבים בשעות אחרות – וכשהם עושים תאונות, זה קורה בדרך כלל בשעות שבהן האוכלוסייה הקצת יותר מבוגרת ישנה. האם יהיה לכם עם מי לדבר כשזה קורה?
האותיות הקטנות: אל תתפשרו על ביטוח שלא מספק לכם מענה לבעיות מסביב לשעון. "כשנהג צעיר דופק את האוטו, ברוב המקרים הוא הרבה יותר לחוץ מנהג מנוסה שכבר מכיר את הרוטינה", מסביר דגן, "לכן חשוב שיהיה מי שידריך אותו ויסביר לו מה לעשות. זו הסיבה שאנחנו מפעילים מוקד טלפוני מאויש 24/7 שבו בכל זמן נתון יש נציג שיידע לתת הנחיות לבעל הפוליסה, החל מהזמנת גרר ועד לפתיחת קריאה וכל דבר אחר".
5. תן למקצוענים לעבוד
כל תביעה שמוגשת לחברת הביטוח היא עולם בפני עצמו וכשמדובר בילד שלכם, חשוב שלא יתייחסו למקרה שלו כמו אל סתם עוד טופס שצריך למלא. "אצלנו, מחלקת התביעות זה המקום שאליו מגיעים העובדים הכי טובים והכי מנוסים, כי שם האתגר הוא הכי גדול", מסביר דגן.
האותיות הקטנות: אם אתם לא רוצים למצוא את עצמכם מדברים עם מערכת ניתוב שיחות, כדאי מראש שלא להסתפק בביטוח טלפוני, אלא לשכור את שירותיה של סוכנות ביטוח שבה בני אדם הם אלה שמטפלים.
*המידע באדיבות "אודי דגן סוכנות לביטוח בע"מ", המציעה פתרונות מקצועיים וזולים לפוליסות ביטוח בקטגוריית נהג חדש צעיר.